Episodi 2
La capsa de Pandora i els errors a l'hora d'emprendre
El mite
Segons la mitologia grega, Pandora va ser la primera dona de la història. Ho tenia tot: bellesa, virtut i saviesa, però també una gran curiositat que la va portar a fer l’única cosa que els déus li havien prohibit: obrir una capsa. En obrir-la, Pandora va alliberar tots els mals del món. L’únic que va romandre dins va ser l’esperança.
D’aquesta història sorgeix l’expressió: “l’esperança és l’últim que es perd”. El món de l’emprenedoria també té les seves capses de Pandora i cal ser-ne conscients. Perquè per triomfar, cal fracassar i saber reconduir els errors fins a aconseguir l'èxit.
El convidat
Pedro Olivares, fundador de Salto con Red, coach i dinamitzador especialitzat en persones emprenedores, inversores i start-ups. També organitzava les conferències FailconSpain, unes jornades per a aquelles persones o entitats que volien aprendre dels errors i preparar-se per a l’èxit. Conversa amb Itziar Blasco, responsable de Programes per Start-ups de Barcelona Activa, per tractar quins recursos dels plantejats pel Pedro Olivares oferim des de l'agència.
Pedro Olivares, fundador de Salto con Red, coach i dinamitzador especialitzat en persones emprenedores, inversores i start-ups. També organitzava les conferències FailconSpain, unes jornades per a aquelles persones o entitats que volien aprendre dels errors i preparar-se per a l’èxit. Conversa amb Itziar Blasco, responsable de Programes per Start-ups de Barcelona Activa, per tractar quins recursos dels plantejats pel Pedro Olivares oferim des de l'agència.
'Només coneixem el discurs de la persona que triomfa'.
'El procés d’emprendre és com l’enamorament. La gent s’enamora de la seva idea i, arriba un punt, que comencen a no voler veure el que està passant'.
'Emprendre significa entrar en un procés d’incertesa i, una de les opcions, és que aquest procés no funcioni'.
'A l’hora de muntar un projecte en comú, hi ha converses que no es parlen perquè no són agradables com, per exemple, parlar del que farem quan les coses no surtin. Tenir aquestes converses sobre les expectatives del projecte és fonamental'.
Els errors més comuns a l'hora d'emprendre
Segons l'estudi de CB Insights els principals errors són:
- El producte/servei no el necessita el mercat. En primer lloc, es detecten els problemes i posteriorment es busquen les solucions.
- Quedar-se sense finançament. Cal pensar bé on posem el focus.
- No tenir un equip apropiat. És cabdal, ja que és amb qui prens totes les decisions.
Una altra errada habitual és saltar-se el Product Market Fit. Consisteix en ajustar el producte per fer-lo encaixar en el mercat, analitzant la seva rentabilitat i la seva clientela objectiva.